Тема програми:« Приготування соусів»
Тема уроку: «Приготування соусу білого основного», та його похідних.
Мета уроку:
Навчальна: навчити учнів самостійно організовувати робоче місце; дотримуватись правил ведення технологічного процесу; робити розрахунок сировини для приготування заданої кількості напівфабрикатів; самостійно готувати білий соус основний та його похідні ; дотримуватись правил санітарії, гігієни й правил безпеки праці; економно використовувати сировину, воду і електроенергію.
Виховна: виховувати в учнів творче ставлення до праці та навчання, охайність під час роботи; любов і повагу до обраної професії
Розвиваюча: учні повинні розвивати самостійність; уміння орієнтуватись у виробничих процесах; розвивати творчий підхід до обраної професії, здібності до естетичного оформлення страв із використанням новітніх технологій.
Тип уроку: удосконалення початкових умінь і формування навичок виконання операцій і видів робіт.
Принцип навчання: принцип наочності, самостійності й активності учнів у навчанні; принцип науковості й доступності, що ґрунтується на вивченні сучасних технічних та технологічних засобів і прийомів діяльності.
Методи проведення: пояснювально-ілюстративні, проблемний виклад матеріалу майстром виробничого навчання, методи операції і самоорганізації навчально-пізнавальної діяльності, репродуктивні.
Комплексно-методичне забезпечення: журнал виробничого навчання; план уроку виробничого навчання; Збірник рецептур страв та кулінарних виробів. – М.: Економіка, 1982; інструкційні картки приготування напівфабрикатів, інструкція з охорони праці, технологічні схеми і таблиці.
Технічні засоби навчання: мультимедійний екран, ноутбук.
1. Обладнання та інструменти особистого користування: розробні дошки "ОС", ножі, сито, шумівка, кухарські лопатки, копистка, ложки мірні. Посуд для відпуску, соусники, чайні ложки, пиріжкові тарілки
2. Обладнання та інструменти загального користування:
електрична плита, конвекційна шафа, каструлі, сковорідки
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Міжпредметні зв’язки:
Технологія приготування їжі з основами товарознавства (тема: «Соуси»);
Організація обслуговування на підприємствах громадського харчування (тема: «Організація виробництва на підприємствах ресторанного господарства. Організація роботи соусного відділення»);
Фізіологія харчування ( тема: «Основи фізіології харчування. Розвиток і розмноження мікроорганізмів у харчових продуктах»);
Санітарія і гігієна (тема: «Санітарні вимоги до роботи у гарячому цеху»)
Хід уроку
І. Організаційна частина: (5 хв.)
1.1. Перевірка присутності учнів.
1.2. Перевірка зовнішнього вигляду учнів, наявності робочої форми.
1.3. перевірка готовності робочих місць до початку роботи.
ІІ. Вступний інструктаж: (45 хв.)
2.1. Майстер виробничого навчання повідомляє тему і мету уроку (тему
записує на дошці).
2.2. Мотивація навчальної діяльності.
2.3 Актуалізація опорних знань і набутих умінь:
Опитування проходить у письмовій формі:
Допишіть речення на тему:
«Класифікація соусів»
1.За способом приготування соуси поділяють на дві групи
2.За кольором розрізняють соуси:-------
3.Як рідку основу для соусів використовують---------
4.Особлива група соусів це ---------
5.За консистенцією розрізняють соуси 3 видів а саме --------
6.За технологією приготування соуси бувають --------
7.Основними називають соуси ------
8.Похідними називають такі соуси -------
9.Готують соуси у --------
10.Основні гарячі соуси можна зберігати --------
11.Молочні соуси рідкої консистенції зберігають -------
12.Сметанниі соуси зберігають ---------
(додаток№1 додається)
Пояснення майстра в/н.
Соус — це додатковий компонент страви з напіврідкою консистенцією, який використовують у процесі приготування страви або подають до готової страви для поліпшення н смаку й аромату.
Соусом поливають основний продукт, заправляють перші страви або подають до страв окремо в металевих чи фарфорових соусниках, які ставлять поряд зі стравою на тарілочці На порцію страви подають 50, 75, 100 г соусу (інколи 25 г).
За технологією приготування розрізняють основні і похідні соуси. Соуси, приготовлені на певній рідкій основі з максимальною кількістю продуктів, називають основними. Якщо до основного соусу додати інші продукти і приправи, дістають інші соуси цієї групи, які називають похідними. Для того щоб при зберіганні соусів не утворювалася плівка, на поверхню кладуть шматочок вершкового масла або маргарину. Якщо плівка з'явилась, її слід зняти або процідити соуси.
Швидко охолоджений, а потім розігрітий соус має кращий смак, ніж соус, який зберігають гарячим.
Норма солі і спецій на 1 кг соусу така, г: сіль — 10, перець — 0,5, лавровий лист — 0,2 на маринад, крім того, гвоздика — 1, кориця — 1. Для приготування соусу молочного використовують сіль — 8.
У рецептурах наведено і кислоту лимонну, яку можна замінити соком лимона з розрахунку 1 г кислоти лимонної замінюється 8 г соку лимонного, який дістають з 20 г лимона. Кислоту лимонну розчиняють у теплій перевареній воді (1:5) і вводять у готову підливу.